الأخبارمصر

د خالد العامري: هذا رأيي في 10 شخصيات بيطرية هامة في العمل النقابي

>> يوسف العبد «محترم» و«شفيق» محترم جدا و«شاطر» و«غندور» بيفهم في الإستثمار

وقال «العامري» علي صفحته الشخصية علي الفيس بوك : «ده تحليل لبعض الذين شغلوا منصب عضوية مجلس النقابة العامة و داخلين الإنتخابات على العضوية» :
1) د.يوسف العبد : شخص محترم للغاية ملم المام تام بملف الدواء البيطري و مهندس عملية الدفاع عن ملف الدواء . كون شبكة علاقات غير مسبوقة في هذا الملف لصالح النقابة . حكيم و بيفهم سياسة . غير قابل للابتزاز. جوكر و يستطيع ان يعمل في اى ملف لإنه متعلم كويس و بيشتغل بالورقة و القلم .. حاصل على الدكتوراة . ملم ايضا بملف السمك بشكل رائع . بيعطي وقت للنقابة و ملم بصياغة القوانين. مشروع نقيب في المستقبل.
بذل جهود كبيرة لإصلاح شركة ميفكو .
لم يصدر للنقيب اى مشاكل .
2) د.محمد شفيق شخص محترم جدا حاصل على الماجستير مولود نقابي و بيفهم سياسة . في منتهى الذكاء و جوكر ايضا و يستطيع انه يقلب اى دور في لحظة . ملم المام تام بأعمال الامانة العامة و صندوق التكافل . مشروع نقيب عام بكل الحسابات .ملم ايضا بجميع القضايا المهنية و كذلك صياغة القوانين و ملم بملف السمك . لم يصدر لي اى مشكلة طوال عمله . شاطر جدا و بيشتغل في كل الملفات بالورقة و القلم و محترف في صياغة المذكرات و لدية رؤية مهنية و نقابية على اعلى مستوى .
3) د.محمد نبيل شخص شاطر جدا جدا و متعلم كويس جدا جدا و محترف سلامة غذاء و اشرف على ملف التكنولوجيا و الميكنة و الربط و نجح فيه و ده مشروع صعب للغاية .غير قابل للابتزاز . صاحب شخصية. ينقصة شوية سياسة علشان يكون مؤهل لان يكون نقيب في يوم من الايام . اول شخص تحمل انه يقوم التدريب على حيله و نجح نجاحا ساحقا في ملف التدريب . مجرد انك توكل اليه ملف فتأكد انه هيؤديه على اعلى مستوى . مكسب بكل المقاييس للعمل النقابي . هادئ الطباع منجز دون ضجيج و له شعبية قوية نتيجة انجازاته . بيشتغل بالورقة و القلم .
4)د.احمد غندور شخص محترم للغاية بيفهم كويس جدا في الاستثمار و ادارة المال و تنمية الموارد و بذل جهد كبير جدا في اعادة تدوير الودائع و اللي لما اتغيرت للأعلى ده مكن النقابة من عمليات شراء للمقرات و خلافة . ولد ما يطلعش منه العيبة . الحقيقة د.احمد شخص جميل في تعاملاته و كمان مؤهل انه يشتغل في اكثر من ملف .
5) د.حمدي شاكر شخص محترم جدا نجح بكل المقاييس في اصلاح صندوق التكافل . طيب للغاية و مريح في التعامل . لما تشوفه تقول ده شخص عادي انما لما توكل اليه ملف تلاقيه منظمه كأنه استاذ جامعي و بالتالي شكله الخارجي لا يعطيه حقه في انه بيفهم كويس جدا . عيبه البسيط انه اوقات يصطدم مع اى اختلاف لكنه لم يفعلها مع النقيب و عمره ما ضايق النقيب و اختلافه بيكون بنسبه كبيره بيكون عنده حق فيه . عنده ميزه انه منحاز للبيطريين بشكل كبير و غيور على مهنته و طبعه حامي و ما يستحملش كلمه على نقيبه او النقابة. من الآخر صعيدي جدع . بصراحة شاطر و راجل و جدع .
مفيش كلام انه نقابي طبعا .
6) د.محمد اشرف هو اصغر عضو في النقابة متعلم على اعلى مستوى و شاطر جدا اكتسب خبرات كتيرة جدا و اخر سنة و نصف طور اداؤه بشكل غير عادي . ما تعرفش تغلبه في الكلام و عنده قدره انه يتكلم معاك عن علم متواصل لمدة 6 ساعات . محتاج يفهم سياسة لكن صغر سنه ده عذره و هو مسوق غير عادي .متحرك للغاية و عنده اتصالات بيطرية متشعبة لابعد ما ممكن حد يتخيل . له قبول و احترف ملف التدريب و الحقيقة انا شايفه مكسب كبير لانه اكتسب خبرات و بيعطي وقت للنقابة بشكل كبير . لم يصدر اى مشاكل للنقيب العام .
7)د.محمد دهمش شخص محترم و هو واحد من اتنين ممكن يتخانق و يدافع عن زملائه و نقابته و نقيبه بجنون . حماسي جدا .ملم بملفات نقابية و انجز موضوع المصايف و الاسكان و حقق ايضا مكاسب للنقابة و ملم بتطوير ملف تنمية الموارد . ملم ايضا بملف المحاجر . لم يصدر لي مشاكل . الحقيقة د.دهمش قوة لا يستهان بها لان النقابة بتحتاج لمن يقف في الاوقات الصعبة بمنتهى القوة و ده واحد من اتنين يقدروا يعملوا كده .
8)د.نبيلة البطراوي استاذة باحثة محترفة في تخصصها صاحبة قلب كبير للغاية و تعطي وقت كبير جدا للنقابة نجحت المركز العلمي بأداء رائع و قوي و نزلت بالتدريب للحقل كمان شاركت في اعداد مذكرات و قوانين تم تسليمها لوزراء و مجلس نواب و خلافه و كمان متابعة لملف التحاليل و كانت سبب في صد الهجمة الشرسة اللي حصلت على ملف التحاليل . هى مكسب كبير . تعرضت لأزمات ليست طرفا فيها بشخصها . تتمتع بعلاقات طيبة من الكثير من اعضاء المجلس الا عدد قليل . مش بتفهم سياسة و ده بيوقعها في مشاكل بعض شئ مع قليل من الزملاء و ده طبعا مع الوقت ممكن معالجته . لم تصدر لي مشاكل و هى غيورة جدا على مهنتها .
9) د.مصطفى فايز استاذ جامعي من طراز عالي حكيم للغاية و مصدر نزع فتيل ازمات و اطفاء حرائق . رجل محترم . مكسب بكل المقاييس لأى مجلس . راجل عاقل .
10) د.علي سعد هو الشخص الوحيد في ال 25 عضو اللي ممكن تستغيث به في نصف الليل و يسافر لك بلاد . عصبي المزاج و مجنون بالطب البيطري . اداؤه قوي للغاية لكن صدامي للغاية و مالوش في السياسة نهائي و لا يهادن و لا يتراجع . في ثورته افضل الا تقترب منه . خدم الاطباء البيطريين جاب حق شقق المقطم و حل مشكلة المصايف و دخل في كل شئ بما فيهم نادي العجوزة و مشاكل العقود و حاجات كتير قوي .
عيبه انه اصطدم بزيادة مع قيادات الطب البيطري بشكل من وجهة نظري لا يفيد و كان ممكن يكون اقل حده و تتحل مشاكل و ده زود الفجوة بين النقابة و بين الهيئة .
تلاقيه في المحاكم و المستشفيات مع الزملاء. شهم لأبعد ما ممكن حد يتخيل لدرجة انه ممكن يدفع حياته . جرئ للغاية . حاول الكثير من خارج المجلس ابعاده عن النقيب حتى يتمكن البعض من انهم يخلصوا على النقيب لكن رفض التعاون و كان سند رئيسي في ضهر النقيب العام .
مقاتل شرس في الدفاع عن حقوق الزملاء . لا يميل الي استخدام الورقة و القلم . اذا هدي شوية و احتوى كل من حوله مع شوية سياسة محدش يعرف ينافسه . يعطي وقت كبير للنقابة و عنده استعداد يبات فيها . كمان عنده قدرة على متابعة صيانة المصايف و يشتغلها بفكر الجوالة . بلا داعي تكونت عداوة بينه و بين البعض سواء في الداخل او في الخارج و ده سبب ازمات كتيرة بلا داعي للنقابة و النقيب .نقابي طبعا عصبي المزاج مفيش كلام .
طبعا فيه ناس تانية لكن مرشحين على منصب نقيب عام و ايضا فيه الدكتورة عبير موافي و هى فضلت عدم الترشح .

اجري توداي على اخبار جوجل

 

زر الذهاب إلى الأعلى